tisdag 29 januari 2008

Tips: Ha inte glasögon på er om ni har det, (att inte ha det ibland gör att man ser jätteroliga saker!!). Ha däremot ett öppet sinne! Denna kombination öppnar för magnifika äventyr. Jag ska berätta...

Förra veckan när jag och Hanna gick promenaden hem från skolan mötte vi en tjej som joggade. Med stor sannolikhet var detta Kiera Knightley. Eller ja, inte jättestor men ändå. Hon hade munnen öppen och det har Kiera alltid så jag tror det var hon. Iallafall mycket likt. Kanske hennes syster.

Alldeles nyss såg jag Johnny Depp. Eller inte, men det vet man inte för jag såg inte säkert så det kunde lika gärna varit han, fast isåfall hade han blivit stadig. Upplever inte att Johnny Depp är stadig. Jag är också tveksam till att han skulle ta sin hund från St Tropez och åka och rasta den i Gamla Stan i Nice. Men, som sagt, man vet aldrig!

Dessutom såg vi Sverker Olofsson imorse. Eller hans look-alike. Kanske var det hans franska motsvarighet, det hade varit festligt!

Jo, och så en sak; har just ätit en crêpe med nutella och banan. Det var gott i ungefär tre tuggor. Nu mår jag mest illa...

måndag 28 januari 2008

säger bara en sak:

så här ser det ut på min morgonjogg.

söndag 27 januari 2008

Varför bli ekonom när man kan bli DJ?



Undrar just vad David Guettas föräldrar sa när han berättade att han skulle bli DJ.. Är det ens ett yrke? Men uppenbarligen blir man mer gud om man är DJ än om man är ekonom det har jag förstått. Ska dock inte sadla om för det, jag satsar inte på att bli nån gud.

David Guetta spelade bra låtar igår, jag hade skoj och det var en riktigt sjysst klubb. Förmodligen den snyggaste jag varit på. Idag hade jag ont i huvudet när jag vaknade men det är borta nu. Så därför ska jag göra färdigt min analys av McDonalds varumärke. Sen kanske man kan njuta lite av solen...

lördag 26 januari 2008

Så, nu kan samtliga lämna kommentarer.

Jag älskar den här staden. Jag kan tänka mig att bo här när jag blir stor. Men då krävs följande:
*att en viss annan person också kan tänka sig att bo här,
*att jag har ett bra jobb med bra lön och mycket fritid,
*att mitt hem är hemtrevligt, välisolerat, okallt, har trägolv och har ett strandnära läge.

I morse joggade jag på promenaden. Solen sken och det var varm och gott, lyssnade på "det är så gott att må gott igen" och såg planen lyfta och tanter bada i havet. Det är så jäkla vackert här! Sen gick jag till marknaden och köpte frukt och grönsaker för en hel vecka.

Nu pluggar jag. Och nedanför på nån restaurang, eller på gatan är det några som spelar och sjunger. Om en stund går jag till stranden och sätter mig och pluggar istället. Det är också rätt gött.

Puss på er...

torsdag 24 januari 2008

Idag har jag gjort några saker:

Jag har ätit en fantastiskt god apelsin. Så god att jag förmodligen kommer äta apelsin snart igen, det brukar inte vara fallet. Jag brukar äta en apelsin, bli ledsen och besviken på att den är seg och har alldeles för mycket hårt vitt i sig. Inte nu, inte här. Nice är bra.
J'ai mangé une orange très bonne.

Jag har varit i en fransk simhall. Den ligger ungefär två minuter från min lägenhet och det kostade 1,25€ att vara där. Det var jag och massa fransmän och fransyskor som plaskade där i 25 metersbassängen. Jag gick i där det var minst trångt. Efter en stund kom badmadamen och sa att den banan var för dem som simmade snabbt (rapidement). Jag fick byta bana. Jag gick till banan där tanterna simmar... Detta simhallsbesök inleddes dock med den förnedrande upplevelsen av att prova baddräkt. Mer korvig än så har jag nog aldrig känt mig... Men till slut hittade jag en kakigrön för 13€ (mycket het för övrigt...). Det innebär att jag investerat i min träning här nere, och detta till ett bra mycket bättre pris än vad gymkort kostar. Iallafall så verkar simhallar i La France inte riktigt vara som simhallar hemma hos Moder Svea.. Men jag ska härda ut. Vänja mig vid folket och de läskiga omklädningsrummen och fotbadet man måste gå igenom för att komma ut till bassängen.
J'ai nagé à la piscine Saint Francois.

J'ai aussi decidé à prendre mes courses en anglais la trimestre prochaine.
Kanske är det att vara lat, men jag anser det att vara ett smart drag. Jag vill lära mig nåt och ligga mycket på stranden istället för att plugga ihjäl mig och således dö med huvudet hängandes över franska texter. Ja, på svenska så har jag bestämt mig för att läsa på engelska nästa trimester.

onsdag 23 januari 2008

Har jag sagt att det är mycket att göra här?
Om jag har sagt det så säger jag det igen. Det är mycket att göra här. Vi har gått i skolan i en och en halv vecka. Redan har två inlämningsuppgifter skickats in och vi har haft läxor nästan varje dag. Och på måndag ska vi lämna in fem sidor på ett case på franska. Detta case ska jag göra med en grupp franska studenter, jag har hälsat på en av dem. Idag. Vi sa "salut" och sen sa hon att vi skulle ses i nån sal klockan nio på fredag. Känns som att jag kommer bidra med mycket där. ...not.

Varför skriver ingen kommentarer?
Om jag hade haft en resdagbok på resdagboken.se hade folk skrivit kommentarer. Ingen gör det här. Skittråkigt. Särskilt idag, för idag längtar jag hem. Jag saknar er, folket!

Imorgon börjar jag klockan åtta. Det är typ dödens tidigt eftersom det tar hundra år att åka buss till skolan. Jag borde skaffa mig en cykel. Punkt.

tisdag 22 januari 2008

San Remo var fint. Dock bara soligt på förmiddagen. Klockan 10:04 avgick tåget från Gare SNCF i Nice, på vägen passerade vi bland annat Menton, Monte Carlo och Ventimiglia. Det är billigt att ta sig runt här och det finns massor av trevliga ställen att se så man går nog inte sysslolös här! Gänget som åkte var tolv personer av blandade nationaliteter; kineser, amerikanare, canadensare, svenskar och finnar i en härlig mix. Efter lunch gick vi runt i två grupper, kollade affärer, hittade små billiga restauranger och konstiga gator, åt gelato och handlade italiensk pasta och passata. Detta ska tillagas idag till lunch!
Väl tillbaka i Nice igen gick jag och Hanna hem till Hanna-Maria och åt sallad och drack vin och pratade. Det var ungefär vad jag orkade med den kvällen...

På söndagen var det finfint väder. Fullt av folk på Cours Saleya, där jag inhandlade frukt och lite saucisson sec och en foccacia till lunch. Lunchen och eftermiddagen spenderades på stranden. Satt och läste läxor i bara linne. I januari. Det är bra. I eftermiddag ska det bli 13 grader och soligt, dessvärre ska en annan sitta inne och räkna CAPM.. (Men förhoppningsvid finns det plats vid fönstren så man kan kika ut på palmerna, havet och privatjeten på flygplatsen...)

fredag 18 januari 2008

Idag har jag bara haft tre timmar i skolan. Politique de produit et communication i en och en halv, och sen logistique et production-övning i en och en halv. Vi gjorde en excelgrej som var rätt enkel. Kändes mycket överkomligt. Det var dock gott och väl med tre timmars skola idag.. Vi var på Wayne's igår och åt och drack. Det är ett sjukt ställe, men på et bra sätt. Överfullt eftersom det var ladies night (3 euro för hur mycket bubbel du vill), och hyfsade priser på mat. Och ett band som spelade och folk som dansade på borden.

Har kollat gympriser. Saftigt att lägga 600 kronor per månad måste jag säga.. Men så hittade jag ett badhus här i närheten, och det kostar typ 1,2o euro per gång så det käns betydligt mer ekonomiskt. Så simning och promenader kanske blir min träning här nere.
Har för övrigt ätit ytterligare en baguette. Det är liksom det som finns till lunch. Man blir inte ens mätt... Nästa vecka blir det egen matlåda för min del!

Imorgon avgår tåget klockan 10:05 för en trip till San Remo. Solen ska skina och jag ska äta italiensk pasta. Nice!

onsdag 16 januari 2008

Helt otroligt hur fort det går. I måndags kväll kändes det mesta piss och jag kunde liksom inte förstå hur detta skulle gå. Redan idag känns det som jag kommit in i språket och hänger med på föreläsningarna på ett helt annat sätt. Bra va? Tänk bara hur bra det kommer vara om ytterligare ett par veckor. Sen är det ju en sak att lyssna när folk pratar franska, då kan man iallafall följa med lite, men att sen prata det själv är fortfarande lite svårt. Det känns som att alla andra är så mycket bättre. Tror att vi utisar ska prata lite mer franska med varandra, så att vi kommer in i det och oss emellan behöver vi ju inte direkt skämmas om det blir fel.

Idag är busskortet fixat, 20 euro för obegränsat med resor inom hela regionen under en månad. Jag kommer till både till Cannes och alperna på samma kort. Sjysst deal.
Dessutom har det införskaffats mappar så att varje kurs har en egen. Med tanke på den mängd papper som delas ut här kan det vara bra att få lite ordning. Inget annat har nån ordning i det här landet så jag ska försöka ha en för mig själv. Även en del mat och matlådor har köpts till vårt lilla hushåll, så att man slipper käka baguetter varenda dag. Jag är typ redan trött på't!

Imorgon går jag bara mellan 9:30 och 11. Sen är det nån coctail för alla internationella studenter och sen är det bostadsbidragsfix. Hoppas att det inte ska ta så lång tid, för imorgon ska det bli soligt och det vore så skönt att hinna med en promenad längs stranden! (Och att beta av en del läxor...)

Har också bokat flyg hem till Sverige på mitt lov. Ser fram emot en dryg vecka i Göteborg, och kanske man hinner med en tur hem till Lish. I allafall ska jag flyga med det dyska bolaget lufthansa, som endast kostade 300 kronor mer än "lågprisbolaget" Sterling, man får mat på planet och man kommer tidigare till GBG och kan åka tillbaka senare. Sjukt bra!

Dagens ord är förresten en förkortning: le VAN. det betyder på svenska: net present value. så internationell är min skola.
Bisous!

tisdag 15 januari 2008

Det är roligt att upptäcka saker i andra länder, hur de liksom fungerar.

Här sköljer man av gatorna med högtryckstvätt tidigt på mornarna. Detta trots att det ösregnat hela natten och dagen dessförinnan. Varför gör man då detta, kan man undra. Jo, det är för att det finns folk som är anställda för att göra sånt. Oavsett om det behövs eller inte. Har hört rykten om att Frankrike är ett av de mest effektiva länderna, men jag har svårt att se i vilket avseende. Att det krävs tre personer för att fylla på godisautomaten i skolan känns ju befängt. Att langen ska gå vid ett sånt tillfälle är väl allt annat än effektivt?

Dessutom har jag förstått att i Nice, vars befolkning kallas les nicoises (med krok på c så att det uttalas som s), tar saker tid. Punktlighet är väl en av de svenska dygderna (och tyska), men detta existerar inte här i Nice. Här händer det saker, men man kan aldrig veta när. Det kanske är imorgon, eller dagen efter det. Man får helt enkelt se.

Tydligen är stressjukdomar ovanligt i Frankrike. Förmodligen allra mest ovanligt här i det sydöstra hörnet av landet. Jag ska se hur det kommer sig. Utförlig rapport framläggs när resultat i forskningen nåtts.

måndag 14 januari 2008

Jag är en utis. punkt.

(men jag tömmer inte brödkorgarna när det bjuds på gratisgrejer. jag lovar.)

söndag 13 januari 2008

Mina planer för kvällen var enkla: Gå och lägga sig innan Wayne's (puben i grannhuset) börjar spela livemusik. Det borde vara möjligt. Men frågan är om det är till någon nytta när den 80-åriga tanten på översta våning ändå ser på TV med högsta volym..?
Idag har jag gått en rask morgonpromenad före frukost. För att kompensera min promenad njöt jag av en nybakad croissant till frukost. Bagaren håller till farligt nära. Han sålde förresten grovt bröd idag också. Nice! Därefter lite snack med mamsen och med syster yster och sen ett par timmar på stranden med en bok. Så nu börjar fräknarna sprida sig! Jo, för solen sken idag. Helt fantastiskt. Imorgon ska den också skina, halva dagen.

Sen har jag också varit och mött min nya kamrat Hanna. Hon verkar trevlig och vettig och jag tror inte vi kommer ha några som helst problem med att bo ihop. Vi pratar ju iallafall med varandra!

lördag 12 januari 2008

all by myself

Jap, då var vi på plats, datorn och jag. Sitter i den sjukt obekväma bäddsoffan i trean jag bor i. Imorgon kommer min rumskamrat, som jag för övrigt aldrig träffat, aldrig pratat med eller inte sett en bild på. Hon heter iallafall Hanna och att bedöma henne utifrån vår mailkorrespondans vore kanske inte rättvist men hon verkar rekorderlig. Vi ska nog komma överens.

Har varit i Nice en vecka nu. Det började bra, med ett gäng soliga dagar och sällskap av min far som bjöd på vin och restauranger. Han peppade också mig så att jag fick fixat et franskt bankkonto och internet och telefon och TV hem till lägenheten. Dock saknas de fysiska attiraljerna telefon och TV i lägenheten, men det blir till att lösa så småningom. TV kan man ju glo på på datorn och ringa kan man ju göra via datorn.. Så varför krångla?

Hur som helst. Under pappas besök hann vi också med en del inhandling av mat. Har dock hittat en riktigt bra livsmedelsbutik idag som jag lär gå till i fortsättningen. Vi gick mest hela dagarna och bland annat gick vi till hamnen och kikade, och vi gick till Chagallmuséet och till Matissemuséet. Och så gick vi till stranden och käkade lunch och njöt av solen. En och annan fräken har allt börjat kika fram.

I onsdags vinkade jag av pappa på flygplatsen och mötte upp N. Med sig i resväskan hade han ett par svalare jackor (vilket var skönt eftersom dunjacka och Nice inte riktigt känns som samstämmiga ord...), ett par dunsockar, ett extra täcke och en del annat. Tyvärr fick han också med sig några hemska gråa moln och ett rejält regnoväder som vi gått och dragits med nu i tre dagar. Detta har dock inte gjort oss sysslolösa: På torsdagen en promenix på Promenade des Anglais till Hotel Negresco och sedan vidare upp till en rysk ortodox kyrka och ett besök på ett riktigt franskt café (alltså absolut inte turistanpassat, vilket var mycket trivsamt) tillsammans med en klasskamrat till mig. På fredagen lite småvandring i gamla stan, där jag bor, och ett besök på MAMAC, ett museum för modern konst som bland annat har verk av Yves Klein (som har en egen blå färg), Andy Warhol och Niki de Saint Phalle, och hade en häftig utställning med Jaume Plensa. Vi har också hunnit med att beskåda och deltaga i LaFayettes stora rea. Den var sjukt stor och sjukt jobbig. Jag letade, efter en viss övertalning och med mycket hjälp, efter ett par jeans, men kan konstatera att fransmännen och jag inte har samma jeanssmak, och att det är jobbigt att leta efter jeans på Lafayettereans första dag. Skjuter upp det på obestämd tid.
Fredagkvällen blev det middag på restaurang. En riktigt trevlig sådan med bra prisvärd mat och gott vin och framförallt en härlig service. Kanske berodde den på att vi var de enda gästerna.. Men man fick limoncello efter maten, utan att be om det och det tycker jag ger ett plus i kanten. Iallafall så blev det escargots (sniglar alltså) till förrätt och jag är glad att jag gick med på att prova för det var riktigt gott! Min svamprisotto som jag tog till huvudrätt var också god, men lite väl grötig i konsistensen. Men jag kan absolut gå dit igen och äta sniglar och dricka rosé!

Idag blev det frukost och lite packningsprocedurer och sen en tur till flygplatsen. Så nu är jag mol allena i Nice. Dock är det ett jävla regn därute som gör att jag helst inte vill gå ut..

torsdag 3 januari 2008

Två dagar kvar, ungefär.

Har försökt bli av med kurser, men det verkar lurigt. Antar att jag helt enkelt bara får strunta i några. Hoppas det funkar bättre.

Häromdagen kom jag på att jag knappast kan veckans dagar på franska. Inte i rätt ordning iallafall. Det är lite dumt. Jag ska repetera. Imorgon. Men dagens ord får bli: Vecka - Semaine.