Jap, då var vi på plats, datorn och jag. Sitter i den sjukt obekväma bäddsoffan i trean jag bor i. Imorgon kommer min rumskamrat, som jag för övrigt aldrig träffat, aldrig pratat med eller inte sett en bild på. Hon heter iallafall Hanna och att bedöma henne utifrån vår mailkorrespondans vore kanske inte rättvist men hon verkar rekorderlig. Vi ska nog komma överens.
Har varit i Nice en vecka nu. Det började bra, med ett gäng soliga dagar och sällskap av min far som bjöd på vin och restauranger. Han peppade också mig så att jag fick fixat et franskt bankkonto och internet och telefon och TV hem till lägenheten. Dock saknas de fysiska attiraljerna telefon och TV i lägenheten, men det blir till att lösa så småningom. TV kan man ju glo på på datorn och ringa kan man ju göra via datorn.. Så varför krångla?
Hur som helst. Under pappas besök hann vi också med en del inhandling av mat. Har dock hittat en riktigt bra livsmedelsbutik idag som jag lär gå till i fortsättningen. Vi gick mest hela dagarna och bland annat gick vi till hamnen och kikade, och vi gick till Chagallmuséet och till Matissemuséet. Och så gick vi till stranden och käkade lunch och njöt av solen. En och annan fräken har allt börjat kika fram.
I onsdags vinkade jag av pappa på flygplatsen och mötte upp N. Med sig i resväskan hade han ett par svalare jackor (vilket var skönt eftersom dunjacka och Nice inte riktigt känns som samstämmiga ord...), ett par dunsockar, ett extra täcke och en del annat. Tyvärr fick han också med sig några hemska gråa moln och ett rejält regnoväder som vi gått och dragits med nu i tre dagar. Detta har dock inte gjort oss sysslolösa: På torsdagen en promenix på Promenade des Anglais till Hotel Negresco och sedan vidare upp till en rysk ortodox kyrka och ett besök på ett riktigt franskt café (alltså absolut inte turistanpassat, vilket var mycket trivsamt) tillsammans med en klasskamrat till mig. På fredagen lite småvandring i gamla stan, där jag bor, och ett besök på MAMAC, ett museum för modern konst som bland annat har verk av Yves Klein (som har en egen blå färg), Andy Warhol och Niki de Saint Phalle, och hade en häftig utställning med Jaume Plensa. Vi har också hunnit med att beskåda och deltaga i LaFayettes stora rea. Den var sjukt stor och sjukt jobbig. Jag letade, efter en viss övertalning och med mycket hjälp, efter ett par jeans, men kan konstatera att fransmännen och jag inte har samma jeanssmak, och att det är jobbigt att leta efter jeans på Lafayettereans första dag. Skjuter upp det på obestämd tid.
Fredagkvällen blev det middag på restaurang. En riktigt trevlig sådan med bra prisvärd mat och gott vin och framförallt en härlig service. Kanske berodde den på att vi var de enda gästerna.. Men man fick limoncello efter maten, utan att be om det och det tycker jag ger ett plus i kanten. Iallafall så blev det escargots (sniglar alltså) till förrätt och jag är glad att jag gick med på att prova för det var riktigt gott! Min svamprisotto som jag tog till huvudrätt var också god, men lite väl grötig i konsistensen. Men jag kan absolut gå dit igen och äta sniglar och dricka rosé!
Idag blev det frukost och lite packningsprocedurer och sen en tur till flygplatsen. Så nu är jag mol allena i Nice. Dock är det ett jävla regn därute som gör att jag helst inte vill gå ut..
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar