tisdag 15 januari 2008

Det är roligt att upptäcka saker i andra länder, hur de liksom fungerar.

Här sköljer man av gatorna med högtryckstvätt tidigt på mornarna. Detta trots att det ösregnat hela natten och dagen dessförinnan. Varför gör man då detta, kan man undra. Jo, det är för att det finns folk som är anställda för att göra sånt. Oavsett om det behövs eller inte. Har hört rykten om att Frankrike är ett av de mest effektiva länderna, men jag har svårt att se i vilket avseende. Att det krävs tre personer för att fylla på godisautomaten i skolan känns ju befängt. Att langen ska gå vid ett sånt tillfälle är väl allt annat än effektivt?

Dessutom har jag förstått att i Nice, vars befolkning kallas les nicoises (med krok på c så att det uttalas som s), tar saker tid. Punktlighet är väl en av de svenska dygderna (och tyska), men detta existerar inte här i Nice. Här händer det saker, men man kan aldrig veta när. Det kanske är imorgon, eller dagen efter det. Man får helt enkelt se.

Tydligen är stressjukdomar ovanligt i Frankrike. Förmodligen allra mest ovanligt här i det sydöstra hörnet av landet. Jag ska se hur det kommer sig. Utförlig rapport framläggs när resultat i forskningen nåtts.

Inga kommentarer: