Idag har jag gjort några saker:
Jag har ätit en fantastiskt god apelsin. Så god att jag förmodligen kommer äta apelsin snart igen, det brukar inte vara fallet. Jag brukar äta en apelsin, bli ledsen och besviken på att den är seg och har alldeles för mycket hårt vitt i sig. Inte nu, inte här. Nice är bra.
J'ai mangé une orange très bonne.
Jag har varit i en fransk simhall. Den ligger ungefär två minuter från min lägenhet och det kostade 1,25€ att vara där. Det var jag och massa fransmän och fransyskor som plaskade där i 25 metersbassängen. Jag gick i där det var minst trångt. Efter en stund kom badmadamen och sa att den banan var för dem som simmade snabbt (rapidement). Jag fick byta bana. Jag gick till banan där tanterna simmar... Detta simhallsbesök inleddes dock med den förnedrande upplevelsen av att prova baddräkt. Mer korvig än så har jag nog aldrig känt mig... Men till slut hittade jag en kakigrön för 13€ (mycket het för övrigt...). Det innebär att jag investerat i min träning här nere, och detta till ett bra mycket bättre pris än vad gymkort kostar. Iallafall så verkar simhallar i La France inte riktigt vara som simhallar hemma hos Moder Svea.. Men jag ska härda ut. Vänja mig vid folket och de läskiga omklädningsrummen och fotbadet man måste gå igenom för att komma ut till bassängen.
J'ai nagé à la piscine Saint Francois.
J'ai aussi decidé à prendre mes courses en anglais la trimestre prochaine.
Kanske är det att vara lat, men jag anser det att vara ett smart drag. Jag vill lära mig nåt och ligga mycket på stranden istället för att plugga ihjäl mig och således dö med huvudet hängandes över franska texter. Ja, på svenska så har jag bestämt mig för att läsa på engelska nästa trimester.
torsdag 24 januari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar