fredag 29 februari 2008

Varför skrev jag på engelska? För att jag är sjukt internationell. Punkt.

Iallafall så tänker jag fortsätta på svenska nu.
Vi åt köttbullar, potatis, brunsås, lingon, ättiksgurka, daim, bilar, kallrökt lax, gravlaxsås och knäckebröd igår. Jag och några svennar och några andra europeer.

Jag och Vanessa åkte till ett riktigt bibliotek idag. Det öppnade dock inte förrän klockan 14, eftersom fransmännen är som de är; franska. (Som bara är en synonym till 'konstiga'..) Då gick vi till ett annat riktigt bibliotek. Det kan t.o.m. varit riktigare eftersom det hade öppet och dessutom har öppet imorgon. Bra skit. Imorgon ska jag och Vanessa sitta på biblioteket och plugga och när man behöver ett litet avbrott är det bara att titta ut genom fönstren och se palmerna i parken utanför. Ah, jag säger det funkar.

För övrigt är det sjukt mycket nu. Men det är lite som ett skämt. Jag försöker se det så iallafall. Man kan inte göra mer än sitt bästa och sen får jag skratta åt resten.

Förresten såg jag en temperaturskylt igår som visade på 20 grader plus. Jag kan korrigera till 17 kanske, men varmt var det! Nu är det bara de låga molnen som ska bort från himlavalvet!

Köss...

torsdag 28 februari 2008

I like it here. I really do! From times to times it's a bit hard but after tonights dinner it all feels good again. I've got to know people here that are amazing. For example Vanessa knows the weirdest things about worms and James knows things about mushrooms that Hanna, the mushroom expert didn't. And I learnt that Jon actually has seen the entire film that I'm not gonna mention and that Susanna worked in Denmark and that it's a big difference between flödeskum and the other word for whipped cream that I don't rememeber now. I also realized that my time here is something to take good care about. I don't care too much about the exams, I just have to pass them and to do that I need two weeks of long hours in the libraries. I've actually seen two today so I'm going to check them out. The library at school has about 20 places to sit. That's not enough. I like big libraries where you can hide or be anonymous.
Anyways.. I have good friends here, the weather is wonderful and it's a beautiful town.

bisous!

måndag 25 februari 2008

Då var vinterlovet över och med detta även en härlig vistelse i ett underbart (men duggigt och kallt) Sverige. Ser fram emot en höst där..! Och en vinter och en vår. Men framförallt en sommar. Utan regn. På mitt lov har jag myst massor, ätit god mat, bakat, sett på filmer, träffat vänner, pojkvän, familj och nya kollegor.
Idag är det måndag och dags att ta tag i livet igen. Ska strax åka till skolan och ha nån slags lektion och sen plugga massa finans. yay.

onsdag 13 februari 2008

hmm. kul liv man har ändå. Hemma hela dagen idag också. Febern har omvandlats till yrsel och trötthet. Eller så är det medicinerna som gör mig snurrig. Jag hatar att vara snurrig. Eller ja, jag hatar att vara sjuk. Jag är inte en sjuk person. Sjukor går över på två dagar, max. Men jag börjar inse mina begränsningar och har idag legat i soffan och sett på American Idol och sovit snarare än att räkna finans som jag tänkte först. Men det gick bara inte. Det snurrade.

Bara två dagar till av denna underbara vecka ska spenderas i det här andra landet, på lördag flaxar jag hem till darlingen och vännerna i Göteborg. Där ska jag äta god mat och baka och räkna finans... Och sprida kärlek! Ska också hem till päronen en sväng (de är inte sjungande, koreanska eller adoptiv- men jag kallar dem päron ändå) och bada badkar och hälsa på skogen och fälten.

En lektion imorgon. Det borde la funka!? Och två på fredag, hej vad det går! Sen är det packning och sen blir det flyga av.
Köss...

lördag 9 februari 2008

Jag är sjuk, som fan. Jag har inte varit sjuk på ett och ett halvt år. It sucks. Men det innebär att jag igår fick tillfället att besöka ett franskt apotek. Franska apotek skiljer sig nämnvärt frå den svenska motsvarigheten. Franska apotek säljer till stor del skönhetskrämer och bantningspreparat, och man kan köpa sprutor med botox rakt över disk (botonia eller nåt liknande heter de och jag ska definitivt utforska detta närmare, för att jag är nyfiken, inte för att jag är gammal och rynkig). Medicin finns där också, bakom disken och jag fick med mig tre paket hem för en ringa penning på 9 euro. Sjukt bra. (kadadish...) Jag tror jag ska jänga mer på apotek det verkar som att det är där man fyndar i det här landet. Där och i vinhyllorna...


I går kväll när febersoffan skulle sova var det en jävla fest på nåt ställe nedanför. Och rökrutan verkade vara just där mitt fönster hämtar luft. Härligt! Bra nära ägg-och tomatkastning framåt midnatt, men sängen kändes för varm för att lämna.

Idag är det värre, men jag knaprar piller och ligger stilla i min säng och ser på avsnitt av E.R.


När jag blir frisk ska jag ta tag i saker här. Göra det lite bättre. Leva. Gilla-lalala läget.. Jag fick inspiration igår av en klok människa som jag saknar massor. Så; vad behöver jag för att må bra? Rutiner och träning. Ordning och reda. Det ska fialotta fixa.

fredag 8 februari 2008

Jag har blivit attackerad. Det killar som fan i min hals. Kanske skulle jag köpa en flaska jäger eller whiskey och hälla i mig för att ta död på basiluskerna. Eller så äter jag massa C-vitaminrik frukt och suger på mina mystiska tunisiska halstabletter... Hur som helst så kommer kvällen att spenderas i hemmets lugna vrå. Det är dags för semifinal i På Spåret ikväll ju! Jag och Hanna ska kolla.

Idag har jag varit ledig, vilket kommer att innebära att jag kommer att ha haft världens längsta helg på söndag kväll. Idag var det fantastiskt väder, så jag har varit utomhus. Först nån timma på stan där jag inhandlade lite kläder, sen hem och fixa en smarrig lunchbaguette med tonfisk, sallad, tomat, tapenade och ägg. Sen gick jag till stranden och satt i linne och byxor och läste Options Stratégiques och lite marketing. Nice!

Dags att kurera sig.. Och lyssna på gamla godingar, hehe..

torsdag 7 februari 2008

I Nice får folk inte vinterkräksjukan och sånt, för det är för varmt. Istället går det omkring små virus och lurpassar. När man minst anar det går de tydligen till attack. Jag är inte riktigt attackerad än, men tror det är på gång. I skolan har typ alla huvudvärk och är snuviga. Jag är astrött och ska nu ta en powernap. Förhoppningsvis kan jag vakna igen och plugga i eftermiddag. Om inte, så gör jag det imorgon istället.

Bisous!

lördag 2 februari 2008

Gud, vad frekvent jag är...

Att skida idag var helt underbart! Riktigt goa backar och fantastisk snö och inte alls mycket folk. Lägg där till en strålande sol och du har en fantstisk dag i Isola 2000...

2610 meter höjd kom vi upp på som högst. Vid klart väder ser man ner till havet. Vi hade dock ett molntäcke under oss...

På bussen hem blev det slagsmål. Mellan fransoser givetvis. Vi andra belevade internationella gäster sysslar inte med sånt. Men fransmännen däremot... Man kan fasen aldrig veta vad de tar sig för. Samma människor som slogs på serpentinvägen ner, tände en cigarett på vägen upp. Det var inte ok. Man röker inte på bussar i Frankrike. Detta pekar på att de faktiskt är ett I-land, men det finns många starka bevis på att jag faktiskt gör en utlandstermin i ett U-land. Det vore ju fantastiskt!

Planerar att gå ner till nån liten shop här i gamla stan och köpa mig lite snask och chirre och sedan ligga i min säng och kolla på massor av avsnitt av Greys Anathomy. Gött va? Imorgon däremot kommer dagen gå åt till mina studier. Förhoppningsvis tillåter vädret strandpluggning.

Sjukt.. ena dagen skidbacken och andra dagen stranden, bara ett par timmar bort från varandra. Det är något som är positivt med Nice.

fredag 1 februari 2008

Bonsoir!
Aujourd'hui j'ai parlé beaucoup de francais. C'est très bien parce que je voudrais le parler flytande. Mais c'est un peu difficile, mais je pense que je suis mieux pour chaque jour. Mais aujourd'hui j'ai parlé le francais avec une fille qui s'appelle Marie, et elle est francaise.
Demain, je vais faire du ski avec mes amis de programme Erasmus. Nous sommes huit personnes qu'iraient avec autobus.

Där tröttnade jag.
Man känner sig som tappad bakom nåt flöte nånstans i indiska oceanen. Men det är la gött att guppa omkring där lite ibland med..
Imorgon ska jag åka skidor med sju andra utisar, vi drar klockan 07:30 till Isola 2000 för en dag i backarna. Börjar fundera på om jag kanske skulle tagit med mig ett par brillor hit som jag inte är rädd om, som är ok at paja i en krasch. Nu har jag inte det så jag får la helt enkelt inte krascha..

Veckan har varit lång, men jag ligger ändå "efter" med skolan, får bli plugg på söndag för att komma ikapp.
Idag hade vi caseredovisning. På engelska! Yay! Så jag pratade massor, det gjorde inte fransoserna och deras fransyskor. DÄr kan man säga att jag plockade poäng till slutbetyget. Gött det!